Flyttar ditt företag snart? Att flytta är alltid en hektisk, komplicerad process som involverar mycket. Detta blir desto mer komplicerat när det gäller att flytta ett företag, ur organisatorisk synvinkel är detta ett jobb som måste förberedas till minsta detalj. Du kan spara tid, ansträngning och kostnader genom bra förberedelser. Men var ska man börja? En checklista kan vara till stor hjälp för att hålla en tydlig översikt och skapa ett tätt schema. Vill du ha hjälp med detta? Var noga med att kolla in denna checklista för industriell omplacering:
- Lista de specifika uppgifterna som ska utföras och ange en deadline för varje uppgift. Detta ger dig en klar uppfattning om vad som behöver göras och när.
- Delegera uppgifter till de olika avdelningarna inom företaget, till exempel specifika uppgifter som måste utföras per avdelning. Vidarebefordra denna uppdelning till avdelningscheferna så att de kan kommunicera detta till sina anställda, se till att det också finns på papper.
- Bestäm vad som exakt behöver flyttas: maskiner, kontorsmöbler, utrustning, etc. Tänk på vad du kommer att göra med de föremål som kan kastas eller ges bort.
- Diskutera med teamet hur du kan se till att kunderna lider så lite som möjligt av flytten. Hur kan du se till att du fortsätter att tillhandahålla normal service till kunderna?
- Överväg att flytta i steg, så att du kan flytta olika delar av verksamheten vid olika tidpunkter. Med detta kan du också se till att din produktion eller tjänst (delvis) kan fortsätta och att kunderna lider så lite som möjligt av flytten.
- Tänk på en plan B, om någon del av omplaceringsplanen skulle gå fel. Genom att tänka på alternativ i förväg kommer du att kunna svara bättre på dessa oväntade vändningar.
- Utarbeta en kommunikationsplan, till exempel att hålla veckomöten för att rapportera om händelseförloppet. Om du stöter på några problem kan dessa diskuteras och lösas vid mötena. Låt oss veta var du kan nås i brådskande fall.
- Säkerställ god samordning med byggchefen så att du är medveten om läget. Om det behövs kan du organisera möten mellan administratören och avdelningscheferna.
- Gör en planritning av det nya affärsområdet: var kommer vad att placeras? Dela ut utrymmet i förväg och visa det också för avdelningscheferna under ett möte. På så sätt kan de ge input och feedback.
- Begär offert från olika flyttföretag, ta en titt på vilka tjänster som kommer att inkluderas. Försök hitta ett flyttföretag som kan utföra alla tjänster du behöver för att undvika komplicerad samordning mellan flyttföretag. Var inte bara uppmärksam på priset utan också på upplevelsen och tillförlitligheten hos det flyttande företaget. Bjud in ett antal flyttföretag, visa dem företaget och kartan över den nya platsen. Detta ger dem en tydlig uppfattning om flyttens omfattning, så att de kan ge dig en bättre uppskattning av alternativen när det gäller kostnader och tid.
Du ska absolut jämföra olika flyttfirmor, ha oss i åtanke som en av dem. Vi är en av Stockholms bästa flyttfirmor och har alltid nöjda kunder. Kontakta oss för kostnadsfri konsultation och offert när det är dags för din flytt.